Weer terug van weggeweest

18 januari 2025 - Blantyre, Malawi

Sinds 1.5 week zijn we weer terug in Blantyre, Malawi. Het was een tijd van omschakelen tussen 2 verschillende werelden. Nederland (over het algemeen) als een plek van ordening, perfectie, efficiëntie, overvloed. Wat heb ik daarvan genoten! Het gaf gewoon een kick dat je alles kon kopen wat je nodig had, en je zo veel op een dag kon doen en voor elkaar kan krijgen, “gewoon” omdat alles werkt en op tijd is! Het lijkt bijna alsof je het leven zelf in de hand hebt. 

Eten in overvloedPresenteren in de kerkPresenteren op werkKerst met de familie!<3Pizza scoren tijdens de overstap op RomeBart heeft te veel gegeten in NL: krak zei de hangmat ;)

De controle hebben we gelijk weer leren loslaten bij aankomst in Blantyre. 1 van onze 4 koffers was niet aangekomen dus gingen we met 3 koffers de taxi in op weg naar onze spullen die we in Malawi hadden achtergelaten. Bij het ophalen van onze eigen auto, bleken de knipperlichten niet te werken. En bij aankomst in ons nieuwe huis waren de afgesproken werkzaamheden en schoonmaak nog niet verricht. Ook is het huis nog niet compleet, dus we hebben veel rondgereden en winkeltjes afgestruind. Geen online winkels, geen IKEA. Dus wat geeft het een voldoening als je dan een douchegordijn of een tweedehands wasmachine vindt! Elke dag wordt ons huis weer een beetje mooier! Er zijn helaas ook nog steeds fuel problemen, dus we zijn een beetje aan huis gekluisterd. Ook is er elke dag geplande en ongeplande stroomuitval, waardoor we regelmatig niet op “onze tijd” kunnen koken. We geven ons er maar aan over. En dat onthaasten en loslaten is eigenlijk heel prettig en een stuk minder vermoeiend. Dan zit je opeens uren in het donker samen op de veranda te praten… 

Welkom op onze compoundUitzicht vanaf de veranda, wat een cadeau!Een lang gekoesterde wens: een hangstoel in de tuin!De werkzaamheden die wel gedaan zijn, zijn niet helemaal goed gegaan hihiWe wonen aan de rand van de stadFuel crisis nog niet voorbijHet stroomschema: elke dag geplande stroomuitval in onze zone B

Tegelijkertijd gaat werk ook door, dus het was een pittige/volle tijd. Maar wat is het bijzonder om te ervaren dat sommige dingen “gewoon” gebeuren. Mijn werk zoekt een auto om de verder afgelegen communities te bereiken, en ik hoor via via dat er een goede auto te koop staat, een mogelijkheid die zich hier niet vaak aandoet. De kliniek zoekt een elektronisch patiëntendossier om de multidisciplinaire zorg te ondersteunen en het blijkt dat daar door een andere organisatie al aan gewerkt wordt. Als het goed is kunnen we de tool over een paar maanden gaan gebruiken. Ook heb ik sinds mijn eerste bezoek aan Malawi de wens om een landelijke stakeholder meeting te organiseren voor organisaties die werken met kinderen met een handicap, zodat we beter kunnen samenwerken en de zorg kunnen verbeteren. Afgelopen week werd ik door een andere organisatie die funding beschikbaar heeft gevraagd of ik wil meehelpen een stakeholder meeting te organiseren... Met hoop en verwachting kijk ik vooruit naar de plannen die uitgevoerd worden.

Gestrand met de busGesprekken met de overheidPrachtig toch...

‘Mijn plan met jullie staat vast — spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven’ (Jeremia 29:11)

Regenboog bewonderen

Foto’s

1 Reactie

  1. Wies de Bruin:
    19 januari 2025
    Wat hebben jullie een bijzonder leven! Daar kunnen wij een voorbeeld aan nemen. Gods zegen!